Fort de son succès, celui-ci devrait propulser dans l’espace la fusée Starship… qui a pour but de … Depuis une dizaine d’années, SpaceX révolutionne l’astronautique et le vol spatial. Des premiers concepts réalisés pour le moteur Raptor envisageaient d’utiliser de l'hydrogène liquide (LH2) plutôt que du méthane[8]. Les modifications apportées aux bancs d'essai par SpaceX font maintenant partie de l'infrastructure de test de Stennis et seront disponibles aux autres utilisateurs de l'installation après que SpaceX ait terminé son programme[3]. [78], In the BFR update given in September 2018, Musk showed video of a 71-second hot fire test of a Raptor engine, and stated that "this is the Raptor engine that will power BFR, both the ship and the booster; it's the same engine. [59][60], SpaceX successfully began development testing of injectors in 2014 and completed a full-power test of a full-scale oxygen preburner in 2015. Elle cible une impulsion spécifique de 380 s[25] grâce à l’utilisation d’une tuyère plus grande permettant une plus grande expansion des gaz d'échappement. Le moteur Raptor est conçu pour fonctionner avec des propergols methalox super cryogénisés refroidis à la limite de leur point de congélation plutôt que de leur point d'ébullition comme c’est le plus courant pour les moteurs de fusée cryogéniques[14]. SpaceX Starship SN8 a tiré ses trois moteurs Raptor pour le premier feu statique dans cette configuration. Il équipe les étages inférieurs et supérieurs du lanceur super-lourd Starship construit par SpaceX. SpaceX travaille depuis 2011 à la conception d'un nouveau moteur baptisé Raptor. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. [27][22] Specifically, Raptor utilizes a full-flow staged combustion cycle, where all the oxygen—with a low-fuel ratio—will power an oxygen turbopump, and all the fuel—with a low-oxygen ratio—will power a methane turbopump. C’est 31 bars de plus que ce que le moteur avait atteint en février 2019, lorsqu’il battait l’ancien détenteur du record pour un moteur … Le patron de SpaceX évoque 35 moteurs Raptor. [79][14], Elon Musk announced in September 2017 that the initial flight platform for any Raptor engine would be some part of the Big Falcon Rocket. Les moteurs principaux de la navette spatiale (SSME) utilisaient également un procédé de combustion étagée[32] de même que plusieurs moteurs de fusées russes (tels que le RD-180)[19]. Et depuis quatre mois, SpaceX construit Starhopper sur son site de Boca Chica, une zone qu’elle envisage de transformer en site de lancement commercial. [22], By September 2017, the development Raptor engine—with 200 bars (20 MPa; 2,900 psi) chamber pressure—had undergone 1200 seconds of test fire testing in ground-test stands across 42 main engine tests, with the longest test being 100 seconds (which is limited by the capacity of the ground-test propellant tanks). Ils indiquent que plus de détails seraient donnés d’ici « un à trois ans » et que le nouveau moteur est destiné à équiper une nouvelle fusée de SpaceX qui utilisera plusieurs de ces puissants moteurs et sera théoriquement capable de lancer des masses de charge utile de l'ordre de 150 à 200 tonnes en orbite terrestre basse, dépassant la capacité de charge utile du système de lancement de la NASA (SLS)[13]. », « SpaceX is in the midst of a variety of ambitious engine programmes, including the Merlin 2, a significant modification of the Merlin 1 series, and the Raptor upper stage engine. [22], For the flight vehicles, Elon Musk discussed two engines: both a sea-level variant (expansion ratio 40) for the first stage, or ITS booster and a vacuum variant (expansion ratio 200:1) to obtain higher performance with the second stage. [44], In November 2012, Musk announced a new direction for the propulsion division of SpaceX: developing methane-fueled rocket engines. En juin 2014 Mueller a fourni plus de spécifications au cours d’une conférence. [29][57] A June 2014 talk by Mueller provided more specific engine performance target specifications indicating 6,900 kN (1,600,000 lbf) of sea-level thrust, 8,200 kN (1,800,000 lbf) of vacuum thrust, and a specific impulse (Isp) of 380 s (3,700 m/s) for a vacuum version. lower pressures are required through the pumping system, increasing life span and further reducing risk of catastrophic failure; ability to increase the combustion-chamber pressure, thereby either increasing overall performance or "by using cooler gases, providing the same performance as a standard staged combustion engine but with much less stress on materials, thus significantly reducing material fatigue or [engine] weight". Support moteur Avant 250 V Raptor 15.00€ Support moteur Avant pour V Raptor 250cc Skyteam.Vendu sans visserie. Des moteurs plus petits ne sont donc pas prévus dans le développement[21]. Lors de la première évocation du projet par SpaceX en 2009 ainsi que lors de déclarations ultérieures en 2012, le terme « Raptor » désignait exclusivement le concept d’un moteur d'étage supérieur[9],[19]. Raptor, le nouveau moteur de SpaceX, subira plusieurs tests sur le site d'essai de l'entreprise au Texas. Auparavant, tous les prototypes avaient un seul moteur pour permettre les premiers essais et le « hop » à partir de 150 mètres. [44] They indicated that details on a new SpaceX rocket would be forthcoming in "one to three years" and that the large engine was intended for the next-generation launch vehicle using multiple of these large engines, that would be expected to launch payload masses of the order of 150 to 200 tonnes (150,000 to 200,000 kg; 330,000 to 440,000 lb) to low Earth orbit, exceeding the payload mass capability of the NASA Space Launch System. ", "SpaceX launches Starship SN15 rocket and sticks the landing in high-altitude test flight", "Musk unveils revised version of giant interplanetary launch system", "Completed a full duration test fire of the Raptor Vacuum engine at SpaceX's rocket development facility in McGregor, Texas", "Sea level Raptor's vacuum Isp is ~350 sec, but ~380 sec with larger vacuum-optimized nozzle", "V1.0 of Raptor Vac is suboptimal, as optimized for speed of development. [88][89] A second tethered test followed just two days later, on 5 April 2019. Selon Elon Musk, cette conception sera en mesure d'atteindre la pleine réutilisabilité (tous les étages de la fusée) et, par conséquent, permettra en cas de succès « une réduction des coûts des vols spatiaux de deux ordres de grandeur » (soit 100 fois moins coûteux)[4]. SpaceX s’engageant à financer au moins 67,3 M $ du projet soit un ratio de financement privé-gouvernement de 2 pour 1[7]. « "We are going to do methane." Ces tests ont été limités à des composants du moteur Raptor. Le projet Starship (BFR) de SpaceX progresse et vient de franchir une nouvelle étape avec le premier test statique d'allumage du moteur-fusée Raptor. La turbopompe et la plupart des parties critiques des injecteurs sont fabriqués en utilisant l'impression 3D, ce qui permet d’augmenter également la vitesse de développement et de test itératif[14]. [16] Substantial additional technical details of the ITS propulsion were summarized in a technical article on the Raptor engine published the next week. [67][68] On the same day Musk revealed that their target performance for Raptor was a vacuum specific impulse of 382 s (3,750 m/s), with a thrust of 3 MN (670,000 lbf), a chamber pressure of 300 bar (30 MPa; 4,400 psi), and an expansion ratio of 150 for the vacuum-optimized variant. Work under the contract was expected to be completed in 2018, with engine performance testing to be done at NASA's John C. Stennis Space Center in Mississippi and Los Angeles Air Force Base, California. [99], In January 2016, the United States Air Force (USAF) awarded a US$33.6 million development contract to SpaceX to develop a prototype version of its methane-fueled reusable Raptor engine for use on the upper stage of the Falcon 9 and Falcon Heavy launch vehicles. En cause : un des trois moteurs Raptor, qui ne s’est pas rallumé lors du retour sur la terre ferme. [72][73] On the 27th he clarified that 150 expansion ratio was for the development version, that the production vacuum version would have an expansion ratio of 200. Résultats 1 - 5 sur 5. I think we can get propellant cost down to ~$100/ton in volume, so ~$500k/flight. After shutting down all engines at apogee, the vehicle transitioned into a horizontal flight profile and descended back down to the launch site. BFR was a 9 m (30 ft)-diameter launch vehicle. [55] In April 2014, SpaceX completed the requisite upgrades and maintenance to the Stennis test stand to prepare for testing of Raptor components,[56] and the engine component testing program began in earnest, focusing on the development of robust startup and shutdown procedures, something that is typically quite difficult to do for full-flow staged combustion cycle engines. Le nouveau moteur de fusée, grâce auquel SpaceX entend coloniser Mars d'ici 2018, est enfin arrivé au siège de l'entreprise, au Texas. [38][103] Le concept général du moteur Raptor « est un moteur à combustion étagée, fonctionnant avec du méthane et hautement réutilisable, qui alimentera la prochaine génération de lanceurs de SpaceX conçus pour l'exploration et la colonisation de Mars »[3]. [16][55] Initial testing was limited to components of the Raptor engine, since the 440 kN (100,000 lbf) test stands at the E-2 complex at Stennis were not large enough to test the full Raptor engine. SN40 is about to be tested & has several upgrades over 330 bar engine. [16] However, in March 2014 SpaceX COO Gwynne Shotwell clarified that the focus of the new engine development program is exclusively on the full-size Raptor engine; smaller subscale methalox engines were not planned on the development path to the very large Raptor engine. [75] In addition to orbital spaceflight missions, BFR is being considered for the point-to-point Earth transportation market,[78] with ~30–60-minute flights being available between any two points on the globe. SpaceX a de son côté investi environ le double soit 67,3 millions US $. Cette déclaration a remis en cause une grande partie des spéculations autour de la configuration des moteurs qui voyaient majoritairement 9 moteurs sur le modèle des Falcon 9. En octobre 2013 SpaceX a également révélé la poussée nominale prévue pour le moteur Raptor à 2940 kN[3]. Le B-2 banc d'essai au Stennis Space Center est déjà en cours de mise à niveau pour accueillir des essais du SLS de la NASA à 7 440 kN[48]. [62] By August 2015, an Elon Musk statement surfaced that indicated the oxidizer to fuel ratio of the engine would be approximately 3.8 to 1. Toyota Hilux fans should be quite happy to hear of its new Mako package designed to shame the Ford Ranger Raptor back into extinction. Il a publié aujourd'hui sur Twitter des images magnifiques et enflammées d'un tir d'essai du moteur Raptor. [76] The earliest versions of the flight engine is designed to operate at 250 bars (25,000 kPa; 3,600 psi) chamber pressure; but SpaceX expected to increase this to 300 bar (30,000 kPa; 4,400 psi) in later iterations. Le Raptor, le moteur de SpaceX utilisé pour propulser le prochain vaisseau spatial, a atteint de nouveaux niveaux de puissance au cours de son développement. Lundi, le PDG Elon Musk a annoncé que le moteur avait atteint 330 bars de force de chambre sans exploser. [83] The engine reached 172 tonnes-force (1,690 kN; 380,000 lbf) thrust with a chamber pressure of 257 bars (25.7 MPa). Will go over specs for both versions on Tues", "based on your other specs, is that like a ~14 foot diameter nozzle? Tests continued at least into September 2015. [85] On 19 June 2020, Musk announced that the Raptor engine tests achieved the expected chamber combustion pressure of 300 bars (30 MPa) on a test stand. Ces derniers, développés actuellement, fonctionnent au méthane et à l’oxygène liquides (le moteur Raptor du lanceur Starship de SpaceX a depuis suivi le même choix). Lundi, le PDG Elon Musk a annoncé que le moteur avait atteint 330 bars de pression dans la chambre sans exploser. After 2013, all engine design concepts were methalox using the full-flow staged combustion (FFSC) cycle. [24] Six of these non-gimbaled engines were planned to provide primary propulsion for the 2016 designs of the ITS second stage. C'est la première fois que trois de ces moteurs fonctionnent simultanément.[31]. [105], Little technical detail was ever publicly released about the USAF second stage engine, as is typical for defense contracts. Unlike the Raptor engine (SN27) mounted on the SN5 Starship prototype, which suffered a small fire during the flight,[94] Raptor SN29 did not seem to have any issues. En février 2019, Elon Musk a indiqué sur Twitter la mise à feu du Raptor, qui a pu fournir une poussée de 1 687 kN (172 tonnes) pour une pression de 268,9 bar dans la chambre de combustion[49]. In September 2016, at the 67th International Astronautical Congress, Musk mentioned several Raptor engine designs that were planned for the Interplanetary Transport System. Le premier moteur Raptor pour le vide spatial (Vacuum -RVac) pour le Starship a été expédié de l'usine SpaceX de Hawthorne, en Californie, à McGregor, au Texas. With high flight rate, probably below at at about $1.5M fully burdened cost for 150 tons to orbit or ~$10/kg", "Max demonstrated Raptor thrust is ~225 tons & min is ~90 tons, so they're actually quite similar.